Pozdvihněte své sebevědomí na další úroveň

Jak může pomoci budování sebeúcty

Zvládání lupénky se může někdy podobat emocionálnímu toboganu. Na jedné straně musíte snášet svědivost a bolestivost kůže, na druhé straně se můžete cítit méněcenní z toho, jak vypadá, a obávat se reakcí druhých lidí.

Nelze se tedy divit, že nemocní lupénkou občas říkají, že je v souvislostí s nemocí trápí pocity úzkosti, deprese, rozpaky nebo stud, a že tyto pocity mohou mít nepříznivý vliv na jejich život.

Budování sebeúcty

Pocit, jak vnímáte sami sebe, je odrazem toho, co se děje na emocionální úrovni. Pravděpodobnost, že si děláte starosti s tím, jak vypadá vaše kůže, se zvyšuje, jestliže vnímáte sami sebe jako nedokonalé i v jiných oblastech. Zde vám může opravdu pomoci budování sebeúcty.

Pocity méněcennosti nebo rozpaků ohledně vaší lupénky jsou naprosto přirozené, ale to neznamená, že se s nimi musíte smířit.




Mít zdravou sebeúctu znamená, že se máme rádi a akceptujeme se takoví, jací jsme. Ložiska jsou pouze malou součástí vašeho fyzického vzhledu a vzhled je pouze malou částí celé vaší bytosti. Zkuste se tedy na sebe podívat z širší perspektivy. Máte řadu dobrých vlastností. Kromě fyzického vzhledu vás možná mnohem lépe popisují například tyto vlastnosti: šarm, inteligence, laskavost a smysl pro humor.

Když začnete uvažovat tímto způsobem, možná se přestanete přehnaně zaměřovat na fyzický vzhled a zaujmete objektivnější stanovisko.

Snažte se zůstat pozitivní

Zůstávat pozitivní je důležité pro vlastní image v neposlední řadě proto, že nenecháváme prostor negativním myšlenkám. Pokud se vždy díváme na negativní stránky určité situace, mohou v nás vzniknout špatné pocity vůči tomu, co se děje, a to může dále vést k ještě beznadějnějším úvahám.

Snažte se tedy zůstat pozitivní sami k sobě i k lidem okolo vás. Protože se to lépe řekne, než udělá, uvádíme techniky, které vám pomohou zachovat pozitivní přístup:
  • Zaměřte se na to, co se vám na sobě líbí.
    Každé ráno se podívejte do zrcadla a připomeňte si, že máte skvělý úsměv nebo že umíte rozesmát ostatní. Pokud vám kdykoli během dne vytane na mysl negativní myšlenka týkající se vaší lupénky, můžete si vědomě připomenout některé ze svých mnoha kladných vlastností.
  • Najděte faktor dobrého pocitu.
    Určete ve svém životě věci, které ve vás vyvolají pozitivní pocity a dodávají vám energii. Může jít o setkání s přáteli, hraní fotbalu, sledování romantické komedie nebo tanec. Cokoli rádi děláte, zkuste zařadit častěji do svého běžného dne.
Pocity méněcennosti nebo rozpaků ohledně vaší lupénky jsou naprosto přirozené, ale to neznamená, že se s nimi musíte smířit.

Pokud vám jednoduché rady, které zde najdete, a podpora od přátel a rodiny nestačí a stále jste plni úzkosti nebo smutku, měli byste se poradit se svým lékařem. Ten vám bude schopen poradit nebo vám doporučí pomoc odborníků s potřebnou specializací. Takové pocity nemusíte akceptovat jakou součást života s lupénkou.

Máte zájem o další články?