Odhalit pleť? Proč ne?

Jak cítit méně studu a žít život naplno

Jedním z nejtěžších aspektů zvládnutí lupénky je otázka vzhledu vaší kůže. Může ovlivnit, jak vnímáte sami sebe a jak vás mohou vnímat ostatní. Přestože je pocit studu kvůli kůži naprosto normální, existují naštěstí strategie, které vám pomohou, abyste se cítili ve větší pohodě a dělali to, co chcete.

Zaměřte se na kladné stránky

Pravděpodobnost, že si děláte starosti s tím, jak vypadá vaše kůže, se zvyšuje, jestliže vnímáte sami sebe jako nedokonalé i v jiných oblastech.

Pravděpodobnost, že si děláte starosti s tím, jak vypadá vaše kůže, se zvyšuje, jestliže vnímáte sami sebe jako nedokonalé i v jiných oblastech



Zde vám může opravdu pomoci budování sebeúcty. Pokud chcete mít ze sebe dobrý pocit, níže najdete sedm způsobů, jak posílit své sebevědomí:
  • Sepište seznam všech svých kladných vlastností. Napište všechno, co na sobě máte rádi – jste starostliví, jste dobří posluchači, jste kreativní, jste nápadití –, a kdykoli se pak budete cítit špatně, podívejte se na svůj seznam.
  • Pečujte o své tělo. Snažte se zdravě jíst, mít dostatek odpočinku a pravidelně cvičit.
  • Plánujte si činnosti, které vás baví. Udělejte si během týdne čas jen pro sebe. Přečtěte si zajímavou knihu, zajděte do kina nebo jen tak pobuďte s dobrými přáteli a rodinou. Když se zapojíte do zábavných činností, budete se s menší pravděpodobností starat o to, jak vypadáte, a přirozeně se vám zlepší nálada.
  • Řekněte ano společenským událostem. Je zbytečné, abyste seděli sami doma jen proto, že se obáváte ukazovat svou kůži. Čím více se izolujete, tím více se budete cítit špatně, že jste vyřazeni z běžného života, a zbavíte se možnosti získat podporu a zažívat zábavu.
  • Zaměřte se na své dobré vlastnosti. Pokaždé když přemýšlíte o některé části svého těla, s níž nejste spokojení, bojujte s negativními myšlenkami tím, že si připomenete drobná zlepšení a také to, s čím jste spokojení – vaše oči, vlasy, nohy, hlas atd.
  • Buďte s lidmi, kterým na vás záleží – kteří vás ocení a s nimiž je vám dobře.
  • Začněte nové aktivity. Vyzkoušejte nějaké nové recepty, vstupte do knižního nebo filmového klubu nebo si najděte nového koníčka, který vás více zapojí mezi ostatní a pomůže vám vydobýt nové cíle.

Sledujte svůj pokrok

Je snadné ulpět na negativních věcech a ztratit představu o tom, jak velký pokrok jste již učinili. Proto zvažte, zda by nebylo užitečné vést si „deník symptomů“ a občas pořídit několik fotografií. Můžete dokonce svým symptomům (fyzickým i emocionálním) přidělit hodnocení od 1 do 10 (od sotva zjistitelných po velmi těžké). Časem a při správné léčbě byste měli zpozorovat zlepšení. Až vám zas bude těžko, zalistujte ve svém deníku symptomů a fotografií a připomeňte si, jak daleko jste se již dostali.

Pokud nezjistíte za čas žádné zlepšení, měli byste se poradit se svým lékařem a vyzkoušet nové strategie, které by vám pomohly.

Máte zájem o další články?