Povzneste se nad touhu poškrábat se

Vymaňte se ze začarovaného kruhu svědění/škrábání

Jestliže vás svědění při lupénce nutí škrábat postiženou oblast, možná již víte, že i když škrábání přinese dočasnou úlevu, často vyvolává další záněty kůže a léze, které budou bolestivější, zanícenější a mohou dokonce praskat.

Můžete se tak cítit v ještě větším stresu kvůli své lupénce, což zpětně může zhoršovat symptomy vaší nemoci. Ale pomoc je na dosah. Koloběh svědění/škrábání je u nemocných lupénkou známým jevem a existuje řada metod, které můžete vyzkoušet, abyste se z něho vymanili.

Ať jsou vaše důvody jakékoli, chcete-li se vymanit z kruhu neustálého svědění/škrábání, musíte se nejprve zbavit svědění. Pomoci mohou techniky odvrácení pozornosti.


Najděte si náhradní způsob reakce

Zkuste si uvědomit, kdy se škrábete a co u vás spouští koloběh svědění/škrábání. Veďte si deník a zapisujte čas a situace, kdy se nejčastěji škrábete – pozorujte, zda vás kůže skutečně svědí, nebo se jedná jen o zlozvyk.

Ať jsou vaše důvody jakékoli, chcete-li se vymanit z kruhu neustálého svědění/škrábání, musíte se nejprve zbavit svědění. Pomoci mohou techniky odvrácení pozornosti

Zapište si, co u vás spouští svědění – například telefonování, sledování televize – a najděte si náhradní způsob chování, který svědění zabrání. Třeba čmárání, kreslení, psaní nebo odeslání textové zprávy příteli?

Udělejte to, co u vás funguje

Dermatologové v jedné nemocnici učí pacienty s lupénkou metodě, kterou nazývají „habit reversal“ (HRT; techniky změny návyku). Začněte tím, že si povedete deník, do něhož budete zapisovat, jak často se škrábete. Možná vás výsledky překvapí. Je to většinou více, než se domníváte.

Až příště pocítíte potřebu se poškrábat, vydržte to 10 sekund. Možná to bude vyžadovat trochu praxe, ale nakonec to zvládnete.

V dalším kroku nahraďte škrábání novým způsobem chování – můžete například po dobu 30 sekund svírat pěsti. Nutkání se poškrábat obvykle do 30 sekund vymizí. To vám pomůže vymanit se z koloběhu zlozvyku neustále se škrábat.

Pokud svědění stále vyvolává nutkání se poškrábat, stiskněte postižené místo prstem.

Praktikujte tuto metodu každý den a časem zjistíte, že nutkání se škrábat nepřichází již tak často. Společně s použitím změkčovacích krémů a dalších přípravků by se mělo svědění zmírnit. Až se vám podaří zastavit koloběh neustálého svědění, zbavíte se potřeby se škrábat a tím zhoršovat svůj stav.

Máte zájem o další články?